امروزه انجام فعالیت های ورزشی به عنوان یکی از ضروری ترین عوامل برای سلامتی جسمی و روانی هر شخصی شناخته شده است . به ویژه قشر بانوان که در خانواده نقش خطیر مادری و همسری را هم زمان عهده دار هستند ، اگر از سطح سلامت جسمی و روحی مناسبی برخوردار باشند ، به طور مستقیم بر سلامت کل خانواده تأثیر مثبت دارد . واین یعنی در نهایت ما جامعه ای سالم و شاداب خواهیم داشت ، که این خود یکی از اصلی ترین اهداف حاکمیتی کشورها در ُبعد کلان است .
image

 اما متأسفانه آمارها حقایق دیگری را ، به خصوص در کشورهای کمتر توسعه یافته نشان می دهند ،به عنوان مثال : مرگ ناشی از بیماری های قلبی و عروقی در میان زنان این جوامع شایع تر است . اغلب قربانیان آرتروز و ام اس  ، زنان هستند ، بیماری های روحی از جمله افسردگی و اضطراب در زنان بیشتر دیده می شود یا مثلاً ; پوکی استخوان در میان زنان  بیشتر به چشم می خورد .

image

 علاوه بر تغذیه که نقش بسیارمهمی در کنترل انواع بیماری ها دارد، ورزش و فعالیت های فیزیکی منظم نیز در پیشگیری از بسیاری بیماری ها موثر است. مثلاً ; تحقیقات نشان داده که سی دقیقه پیاده روی اصولی در طول روز ضامن سلامتی هر زن و مردی است. 


در ادامه به برخی از فواید ورزش برای بانوان اشاره می کنیم :

-ورزش برای زنان نیز سبب بهبود عملکرد قلب و دستگاه تنفسی می شود

مطالعات منتشر شده در مجله انگلیسی « درمان های نوین » نشان می دهد که ورزش سبب کاهش کلسترول LDL می شود و از انسداد رگهای خونی و شریان ها جلوگیری می کند . همچنین ورزش با کاهش فشار خون، کاهش استرس، افزایش مقاومت بدن نسبت به انسولین و بهبود عملکرد ماهیچه های قلب و در نتیجه گردش منظم خون ، یک روش موثر برای سلامت قلبی و عروقی بانوان است.

-ورزش یک عامل پیشگیرانۀ مهم از پوکی استخوان در زنان است .

با مصرف مقدار مناسب کلسیم به همراه ورزش متناسب ، می توان استحکام استخوان ها را تا حد خوبی افزایش داد . فعالیت هایی مانند دویدن آرام ، پیاده روی تند و تمرینات با وزنه های متناسب ، مهمترین فعالیت های ورزشی برای جلوگیری از پوکی استخوان هستند . 

- بهترین راهکار برای کاهش استرس ورزش است

ورزش سبب تغییر در ترشح هورمون هایی مانند ; نوراپی نفرین، دوپامین، سروتونین و اندروفین می شود و از این طریق در کاهش استرس و بهبود خلق و خو ، بخصوص در بانوان خانه دار موثر است.
 
-در فصلهای سرد ، ورزش ابتلا به سرماخوردگی را به شدت کاهش می دهد
 
طبق مطالعات گسترده ای که محققان دانشگاه کالیفرنیا در این زمینه انجام داده اند ، مشخص شده که احتمال بروز سرماخوردگی در افرادی که به طور مرتب و طبق یک زمان بندی منظم ورزش می کنند، 23 درصد کمتر از سایر افراد است.
 
-ورزش کردن باعث سلامتی مادر در هنگام بارداری و در نتیجه سلامت جنین می شود

بانوان با ورزش های مناسب در زمان بارداری می توانند باعث تقویت عضلات لگن خود شوند و همچنین از بروز کمردرد در دوران بارداری جلوگیری کنند . جلوگیری از افزایش وزن و کاهش افسردگی از مهمترین مزیت های ورزش زنان در هنگام بارداری است.

image



-بانوان با ورزش دیرتر پیر می شوند

با توجه به نقش اساسی گردش خون در روند پیری بدن ، این مسئله به اثباط رسیده که ورزش به بهبود کیفیت جریان خون بدن کمک می کند و همچنین باعث افزایش قدرت استدلال و حافظه می شود. ورزش از فرسودگی سیستم عصبی مرکزی جلوگیری می کند ، و یک عامل پیشگیرانه مهم از ابتلا به بیماری های زوال عقل به شمار می رود . ورزش سبب بهبود عملکرد عضلات و افزایش حجم ششها می شود. 

-ورزش کردن احتمال ابتلا به آسم را در زنان کاهش می دهد
 
تحقیقات نشان داده است که شنا یک فعالیت مفید برای زنان مبتلا به آسم است .

-ورزش بهترین راه مقابله با دیابت برای بانوان است

ورزش با کاهش وزن و فشار خون و افزایش مقاومت نسبت به انسولین ، مهمترین روش در کنترل دیابت است.




منبع : irna.ir
ویرایش و نگارش : کاروک





طبقه بندی: ورزش و سلامتی،
برچسب ها: ورزش بانوان، ورزش و بانوان، ورزش و سلامتی، پیشگیری از بیماریها، سلامت بانوان، ورزش زنان، فواید ورزش،

تاریخ ارسال : جمعه 7 دی 1397 | نویسنده مطلب : کاروک


  • paper | خرید بک لینک | میله