آیا هرگز از خود پرسیده اید که در این دنیای پر ازدحام اینترنت بهترین روش های تبلیغات چیست؟. امروزه با توجه به استفاده روز افزون افراد از فضای سایبر برای بدست آوردن اطلاعات مورد نیاز خود، نباید از اهمیت تبلیغات اینترنتی غافل شد.
به جرأت می توان گفت این روزها یکی از مهمترین و سریع ترین روش های افزایش فروش و بازدید در دنیای مجازی، همین تبلیغات اینترنتی می باشد. پس بنابراین بهتر است هر صاحب کسب و کاری برای موفقیت در این عرصه با بهترین روش های تبلیغات اینترنتی آشنا شود.
البته با توجه به هدف و نوع هر کسب و کاری، بهترین روش می تواند کاملاً متفاوت از روش های دیگر باشد. در ادامه به چند مورد از بهترین روش های تبلیغات اینترنتی اشاره می کنیم.
۱- روش تبلیغات در موتورهای جست و جو
با توجه به این نکته که در حدود ۹۰ درصد از کل کاربران اینترنت از موتور جستجوی گوگل برای پیدا کردن اطلاعات مورد نیاز خود استفاده می کنند، حضور موثر در این موتور جست و جوی محبوب بسیار لازم به نظر می رسد. در این شکل از تبلیغات به ازای کلمات کلیدی مرتبط با کسب و کار شما تبلیغات در نتایج جست و جو به نمایش در می آید.
مثلاً وقتی یک کاربر عبارتی را در سرچ باکس گوگل جست و جو می کند یک سری نتایج برای او نمایش داده می شود. و البته چون احتمال کلیک کاربران بر نتایج اولیه بیشتر است پس حضور عبارت کلیدی تبلیغ شما در این جایگاه دارای اهمیت بسیار زیادی می شود.
۲- تبلیغات در شبکه های اجتماعی
امروزه شبکه های اجتماعی بخش مهمی از زندگی روزمره همه اقشار شده اند. پس تبلیغات در آنها برای آگاهی مردم از برند شما و همچنین دستیابی به مشتریان جدید و بالقوه بسیار موثر خواهد بود.
شما براحتی می توانید از طریق پلتفرم تبلیغاتی مختص به هر کدام از این شبکه های اجتماعی، همچون فیسبوک، توییتر، لینکدین و حتی اینستاگرام برای معرفی محصول یا خدمات خود استفاده نمایید.
۳- روش های تبلیغات همسان
این نوع از تبلیغات به علت مشابهت فرمت تبلیغ در آن با محتوای سایت انتشار دهنده، تبلیغ همسان یا Native گفته می شود. در این شکل از تبلیغات اینترنتی تلاش می شود با ارائه راه حل هایی برای مشکلات کاربران از هر طیفی آنها را جذب کنند.
مزیت این نوع تبلیغ آن است که به علت مشابهت ظاهری آن با سایر مطالب سایت انتشار دهنده، معمولاً مخاطب آنها را نادیده نمی گیرد و امکان پیگیری و کلیک کاربر بر روی تبلیغ مربوطه بیشتر می شود.
۴- تبلیغات بنری
در این نوع از تبلیغات شما یک عکس ثابت و یا متحرک با فرمت فلش یا GIF را در یک سایت منتشر کننده قرار می دهید. مخاطبان سایت ناشر با کلیک بر روی آن بنر به سایت شما لینک شده و وارد می شوند.
این بنرهای تبلیغاتی با اندازه های استاندارد در قسمت های هدر، فوتر ، میان مطلب ، ابتدای مطالب ، انتهای مطالب یا سایدبار صفحات وبسایت نمایش داده می شوند. هزینه آن بصورت پرداخت به ازای هر کلیک معتبر (CPC) و یا پرداخت ماهیانه برای اجاره یک جایگاه خاص در یک سایت محاسبه می گردد.
البته در چند سال اخیر با پیدایش روش های جدید تبلیغات اینترنتی می توان گفت که تبلیغات بنری دیگر طرفداران سابق را ندارد . موتور جستجوی گوگل در این زمینه یکی از بهترین ها است، زیرا طبق آمارها دارای بیشترین مخاطب ها برای تبلیغات بنری یا Display Ads می باشد.
۵- روش ایمیل مارکِتینگ
روش تبلیغاتی ایمیل مارکتینگ یکی از قدیمی ترین روش ها در این زمینه می باشد. که تا به حال پیشرفت ها و البته تغییرات زیادی هم داشته است. یکی از بهترین اهدافی که می توان با این روش از تبلیغات به آن دست یافت نگهداری مشتری های فعلی و سعی برای افزایش وفاداری آنهاست.
شما به راحتی می توانید از پلتفرم های موجود که خدمات فراگیر تبلیغات ایمیلی را ارائه می کنند استفاده کنید. و کمپین های بازاریابی خود را برای جذب هر چه بیشتر مشتریان پیش ببرید.
۶- تبلیغات ریتارگتینگ
همیشه احتمال اینکه کاربرانی که قبلاً به سایت شما مراجعه کردند و چندین مرحله از قیف فروش را گذرانده اند، تبدیل به مشتری بالفعل شوند بسیار بیشتر از کسانی است که هیچ اطلاعی از خدمات سایت شما ندارند.
بله تبلیغات ریتارگتینگ مدلی است که در آن تبلیغات خدمت یا محصول شما فقط به کسانی که قبلا به پایگاه اینترنتی شما مراجعه نموده اند نمایش داده می شود. این روش از تبلیغات، هم برای افزایش فروش و هم برندسازی بسیار مفید می باشد.
۷- تبلیغات ویدئویی
طبق روندهای آماری در آینده ای نه چندان دور ۸۰% از محتوای کل اینترنت جهان بر مبنای ویدئو خواهد بود. این خود نشان دهنده اهمیت این نوع از تبلیغات است که منبعی فوق العاده سرگرم کننده برای کاربران می باشد.
شما می توانید از تبلیغ در ابتدای ویدئوهای سایت های پر ترافیکی همچون آپارات استفاده نمایید. و مشتریان بیشتری را جذب کنید. همچنین این نوع از تبلیغات کمک شایانی به آگاهی عمومی از برند شما می کند.
و اما بهترین راه های تبلیغات رایگان
وقتی شما یک کسب و کار نسبتاً کوچک با بودجه ای محدود دارید، باید ابتدا به دنبال ارزانترین روش تبلیغات باشید. زیرا در شروع کار واقعاً برایتان مقدور نیست که میلیون ها تومان برای یک آگهی سی ثانیه ای در شبکه های تلویزیونی خرج کنید.
و یا این که صدها هزارتومان فقط برای تبلیغات ایمیلی بدهید. با این اوصاف ممکن است کمبود بودجه و عدم توانایی برای تبلیغ کسب و کار خود، شما را کمی مأیوس کند. اما در کمال تعجب، راه های رایگان بسیاری هم برای تبلیغات وجود دارند.
هر چند که بازده این روش ها هرگز به اندازه تبلیغات پولی نیست. ولی برای شروع می تواند گزینه مناسبی باشد. شما با استفاده از روش های تبلیغات رایگان در استراتژی کسب و کار خود، می توانید در برخی هزینه های غیر ضروری صرفه جویی خوبی کنید. و بودجه خود را بیشتر برای تبلیغات در بلند مدت ذخیره کنید.
برخی از بهترین روش های تبلیغات اینترنتی رایگان برای کسب و کار شما
– در وبلاگ های سایت های دیگران پست مهمان منتشر کنید.
– در لینکدین ( شبکه اجتماعی Linkedin ) مطلب منتشر کنید.
– آخر ایمیل های ارسالی خود حتماً لینک وب سایت خود را نیز تبلیغ کنید.
– خبرنامه الکترونیکی ارسال کنید.
– برای سایت فروشگاهی خود مسابقه برگزار کنید و یا محصولات رایگان به عنوان اشانتیون هدیه بدهید.
– در سایت هایی محتوای ویدئویی مانند آپارات کلیپ و فیلم کوتاه درست کنید و به صورت غیر مستقیم خدمات و محصولات سایت خود را تبلیغ کنید.
گردآوری، ویرایش و نگارش : کاروک