به طور یقین شبکه های اجتمایی به همان اندازه که میتوانند در رتبهبندی وبسایت شما در نتایج برتر جستجوی گوگل تاثیرگذار باشند، همانقدر میتوانند در رونق و پیشرفت کسب و کار شما در فضای اینترنت اهمیت داشته باشند. امروزه ایجاد محتوای بصری در شبکه های اجتماعی، امری ضروری به نظر میرسد.
بخصوص بعد از اینکه شبکه اجتمایی پر مخاطبی مانند اینستاگرام، محدودیت انتشار اخبار را به ترتیب وقوع زمانی آنها کنار گذاشت. و نیز میبینیم که اخیراً شرکتهای بازاریابی و تبلیغات اینترنتی و همچنین اینفلوئنسر مارکتینگها برای تست اینکه بدانند چه چیزی در فیدهای کاربران شبکهها بارها نمایش داده میشود، رقابت سختی با یکدیگر دارند.
در اینجا چند نکته به منظور کمک به شما برای هدایت بهتر رقابت فزایندۀ خود در بین رسانههای اجتماعی و دورنمای SEO سایت خود در این بازار کسب و کار شلوغ آوردهایم.
۱. روی کَپشنهای خود در رسانههای اجتماعی مجازی سرمایه گذاری کنید و وقت بگذارید
وسواس و حساسیت بر روی نوشتن کپشنها و استفاده درست از آنها، مصداق بارز کاربرد شبکه های اجتماعی در پیشرفت SEO سایت است. اینکه شما برندِ مُدلی از لباسهای لوکس هستید، یا یک فروشگاه اتومبیل و یا دفتر کار یک پزشک متخصص، در هر حال آگاهی از تکنیکهای بازاریابی در کسب و کارتان ضرورتی بسیار دارد.
همه کسب و کارها نیاز دارند که برای نوشتن کَپشنهای خود، همان اندازه که یک کُمدین مشهور برای نوشتن متن بازی خود زمان میگذارد، تلاش کنند. شما اگر بتوانید مخاطبتان را با یک داستان کوتاهِ جالب به طرف خود جذب کنید، احتمال بیشتری وجود دارد که همین مخاطبان سایر پستهای شما را هم چک کنند.
مراقب باشید به این بهانه که زمان کافی ندارید و یا اینکه مقیّد هستید که طبق برنامهریزی زمانی خاصی محتوای خود را منتشر کنید، در نوشتن و ویرایش کپشنها کوتاهی نکنید. همانطور که در حال کپشن نوشتن هستید، باید اهمیت سئو را هم مد نظر داشته باشید.
اطمینان حاصل کنید که کپشنهای شما روی کلمات کلیدی مهم تمرکز داشته باشند. همچنین در صورت نیاز از کلمات کلیدی در قالب هشتگ هم میتوانید استفاده کنید. به خاطر داشته باشید، بسته به اینکه از کدام نوع پلتفرم استفاده میکنید، مخاطبان مختلف شبکه های اجتماعی نسبت به محتوای شما واکنشهای مختلفی از خود نشان میدهند.
با بهرهگیری از فُرمَت مناسب و سفارشی کردن کپشنهای خود برای مخاطبان مناسب، از طریق بررسی مشارکت مخاطبانتان در فیسبوک، توییتر یا تجزیه و تحلیل دادههای محتوای اینستاگرام، جایگاه خود در رسانههای اجتماعی را تقویت کنید.
۲. در خصوص عملکرد شبکه های اجتماعیِ برندِ خود صداقت داشته باشید
از دیگر کاربردهای شبکه های اجتماعی در پیشرفت SEO سایت، انتخاب و سرمایه گذاری بر روی رسانه اجتماعی مناسب با رویکرد کسب و کار آنلاین شماست. یعنی به عبارتی سعی کنید در طولانی مدت به عملکرد شبکه اجتماعی خود توجه کنید. و در مورد وضعیت فعلی کسب و کارتان با خود و بخصوص تیم خود رو راست و صادق باشید.
حتماً نیازی نیست که در تمام پلتفرمهای شبکه های اجتماعی شاخص و اول باشید. اولویت برای شما باید تضمین پلتفرمی باشد که در حال حاضر در آن فعالیت دارید. و برای کسب و کار آنلاین خود در آن سرمایه گذاری کردهاید. با کمک تجزیه و تحلیل هر بخش (از سال گذشته، ماه گذشته و یا چند روز پیش) میتوانید از مفید بودن هر پلتفرم برای بهبود کسب و کارتان اطلاع پیدا کنید.
شما اگر بتوانید که لایکها و در ادامه آن فالو کردنهای بیهوده و غیر مفید را فراموش کنید و پلتفرمی را که بصورت واقعی به کسب و کارتان خدمت میکند، پیدا کنید، در طولانی مدت این تصمیم بجا به شما کمکهای زیادی خواهد کرد. بازده و ثمربخشی سرمایه گذاریهایتان را تجزیه و تحلیل کنید. و آنچه را که برای سال آینده انتظار دارید را نیز مشخص کنید. این کار به شما کمک میکند که وقت و عمر خود را با فعالیت در چندین اکانت مختلف تلف نکنید.
۳. هیچ وقت افراط یا تفریط نکنید، یعنی اینکه بیشتر یا کمتر از حد لازم پُست ارسال نکنید
کمیت، کیفیت و زمان اشتراک گذاری پستها در شبکه های اجتماعی بر مبنای ماهیت هر یک از آنها میتواند شاخصترین کاربرد شبکه های اجتماعی در پیشرفت SEO سایت شما قلمداد شود. به طور معمول وقتی کسی بیش از اندازه پست محتوایی، به اشتراک میگذارد، اِشکال کار او خیلی سریع آشکار خواهد شد.
به هر جهت اگر میانه رو باشید، به این معناست که مشغول تولید محتوای استاندارد هستید و مردم را نیز به دردسر نمیاندازید. مطمئن باشید که تمرکز بر روی کیفیّت به جای کمیّت، اثر مثبت غیر قابل باوری بر کسب و کارتان خواهد داشت. تاثیر این گونه عملکرد ممکن است خیلی زود و بصورت شهودی مشاهده نشود. ولی اغلب افرادی که پستهای کم ولی معتبرتری را به اشتراک میگذارند، غالباً مشارکت بالاتری با مخاطب برقرار میکنند.
کم کردن تعداد پستها باعث میشود که کاربران بیشتری را به سمت محتوایی که با دقت زیادی آن را آماده کردهاید، بکشاند. پیش بینی کردن بازخوردها برای یک پست (بخصوص آنهایی که جالب و برانگیزاننده هستند) مزایای زیادی دارد.
۴. سعی کنید همه کاربران خود را به تعامل و پاسخ گویی تشویق کنید
جذب مشارکت و تعامل با مخاطبان و مشتریان به عنوان تاثیرگذارترین عملکرد شبکه های اجتماعی در پیشرفت SEO سایت در نظر گرفته میشود. با این وجود ممکن است غیر عادی به نظر برسد که بخواهید با هر کدام از کاربران ارتباط داشته باشید. و به تمام نظرات و پیشنهادات مثبت و منفی پاسخ دهید.
به عنوان مثال، برندهای لوازم آرایشی بهداشتی با اینکه همیشه در مورد آزمایش محصولات خود بر روی حیوانات، جهت بالا بردن استانداردهای زیبایی، بازخوردهای منفی دریافت میکنند. ولی با این حال، همیشه پاسخ مشتریان را آرام و مودبانه میدهند. البته غالباً بزرگنمایی کردن در مورد نظرات منفی کاربران برای پیشرفت کسب و کار کمک کننده است.
مطمئن باشید که هیچگاه نمیتوانید نظرات مردم را به طور صددرصد تحت کنترل داشته باشید. ولی مهم این است که همیشه میتوانید پاسخ گویی کسب و کار خود را به مردم در کنترل داشته باشید. رسانههای اجتماعی همیشه تأثیر مستقیمی بر رتبهبندی موتورهای جستجو ندارند. اما میتوانند به بیشتر دیده شدن شما و کسب و کارتان کمک کنند. که این میتواند نتیجه پست خوبی باشد که بارها در شبکه های اجتماعی لینک شده است.
سئو را فراموش نکنید
جدای از همه این موارد یک سئوی موفق، بنیان محکمی برای بازاریابی دیجیتال جامع و یکپارچۀ شما است. هنگامی که پُستی را به اشتراک میگذارید در آخر آن، فراخوانی را برای مخاطبان خود اضافه کنید. تا محتوای شما را به اشتراک بگذارند یا اینکه لینک سازی کنند. زیرا معمولاً زمانی که به صورت مستقیم و شفاف از کاربران درخواست میکنید، افراد بیشتری آنرا با دیگران به اشتراک خواهند گذاشت.
البته، همواره تجربه کاربران را در خاطر داشته باشید، تجربه کاربران از صفحات فرود به اندازه جلب نظر آنها به رسانههای اجتماعی به وسیله یک پیام درست اهمیت دارد. همیشه راه را برای بازدید کنندگان تازه وارد خود جهت هدایت از طریق رسانههای اجتماعی به صفحات فرود یا وبسایت خود هموار و راحت کنید.
گردآوری، ویرایش و نگارش : کاروک