خودروی آریزو ۶ پرو، در حقیقت نسخه فیسلیفت [فِیسلیفت (facelift) در صنعت خودروسازی مدرن، به بازنگری و تغییر چهرهٔ یک مدل اتومبیل خاص، به منظور رفع ایرادات بیرونی و زیباتر کردن ظاهر آن نسبت به حالت اولیهاش اطلاق میشود] شدۀ آریزو ۵ محسوب میشود، که در ایران با برند فونیکس مدیران خودرو عرضه شده است.
خودروی آریزو ۶ پرو در جادهای به مقصد کیفیت
این محصول زیبا از پلتفرم کلی و برخی از ویژگیهای مشابه با خودروی آریزو ۶ معمولی، بهره میبرد. که البته از نظر ظاهری دستخوش تغییرات مثبتی شده و جلوهای مشتری پسندتر به آن داده است. موتور، یا به اصطلاح پیشرانه آریزو ۶ پرو مقداری قویتر و نیز دارای آپشنهای کاملتری نسبت به نمونههای قبل است.
در کل این خودرو به عنوان خودرویی لوکستر از مدلهای قبلی در بازار مطرح شده است. بعضی از قسمتهای کابین آن هم مورد بازنگری دقیقی قرار گرفته تا مشتری به اِرگُونومی بیشتر و بهتر و همچنین تکنولوژیهای مدرنتری در آن دسترسی داشته باشد.
محیط داخلی خودروی آریزو ۶ پرو
شما با ورود به داخل کابین، با فضایی شبیه آریزو ۶ معمولی مواجه میشوید. یعنی در نگاه اول خطوط طراحی داشبورد، درها و دیزاین کلی درونی اتاق کابین شباهتهایی را با نسخه قبلی آریزو تداعی میکند. اما اگر با ریزبینی بیشتری به عناصر و آپشنهای درون کابین نگاه کنید به خوبی متوجه تفاوتهای نسبتاً زیادی در جزئیات آنها میشوید.
خودروی آریزو ۶ پرو در جادهای به مقصد کیفیت
مهمترین این جزئیات، نشانگر پشت آمپر است که از یک صفحه ترکیبی شامل عناصر دیجیتال و آنالوگ به یک صفحه و پنل تمام دیجیتال بزرگ و زیبا تغییر ماهیت داده است. شکل و شمایل فرمان نیز تغییر کرده و غربیلکی با فرم D-CUT جایگزین آن شده که خیلی نسبت به قبل اِسپُرتتر و با سرعت عمل بیشتر به نظر میرسد.
خودروی آریزو ۶ پرو در جادهای به مقصد کیفیت
برای کُنسول مرکزی داشبورد نیز از نمایشگری بزرگ استفاده شده است. همچنین قسمت تنظیمات تهویه مطبوع آریزو ۶ پرو مورد بازنگری قرار گرفته تا به لحاظ اِرگُونومی و هارمونی شرایط بهتری را برای سرنشینان کابین فراهم کند. کمی رو به پایینتر، شاهد تغییراتی جالب در چیدمان و طراحی اهرم دنده، جا لیوانیها و همچنین سایر کلیدهای تنظیمات مرکز داشبورد هستیم.
خودروی آریزو ۶ پرو در جادهای به مقصد کیفیت
در کل به نظر میرسد کیفیت اجزائی از قسمتهای کابین تا اندازهای بهبود یافته است. البته در خصوص تمامیت فضای کابین و صندوق عقب اوضاع تقریباً مثل مدل قبلی است. اما میتوان از شرایط کلی آریزو ۶ پرو ابراز رضایت نمود. علیالخصوص که اضافه شدن چند آپشن مدرنتر، رفاه و آسایش نسبی بیشتری را برای راننده و سرنشینان به ارمغان آورده است.
طراحی بیرونی آریزو ۶ پرو
با وجود اینکه خودروی آریزو ۶ معمولی از طراحی نسبتاً زیبا و هیجانانگیزی برخوردار بود و تا حد زیادی توانست به کمک همین جذابیتهای ظاهری توجه بسیاری از مشتریان را به خود جلب نماید، اما از نظر پختگی ترکیببندی، و اصول هارمونی ضعفهایی نیز در ظاهر آن به چشم میخورد که خوشبختانه در نسخه پرو این چالشها به طور کامل برطرف شدهاند.
خودروی آریزو ۶ پرو در جادهای به مقصد کیفیت
حالا اما شاهد چهرهای گیراتر، هماهنگتر و ماندگارتر از آریزو ۶ هستیم. در این محصول جدید مردم پسند، یک جلوپنجره بزرگ، ساده و البته تأثیرگذار جایگزین نمونه سهبعدی مدل قبلی شده است. طراحی سپر پرو نیز مورد بازنگری اساسی و ویژهای قرار گرفته است که زیبایی و احساس انسجام را به مخاطب القا میکند.
خودروی آریزو ۶ پرو در جادهای به مقصد کیفیت
با همه این اوصاف در بخشهای کناری تغییرات خاصی مشاهده نمیشود. در انتهای خودرو هم ما میبینیم چراغها، سپر و صندوق عقب جدیدی، با حالتی کمی خشن و متفاوت از مدل قبلی خودنمایی میکند. البته به خاطر اینکه زیبایی یک امر سلیقهای است، احتمالاً خیلیها همچنان با ظاهر و شکل و شمایل مدل پیشین (خودروی آریزو ۶ ساده) ارتباط بصری و زیباییشناختی بیشتری برقرار کنند.
خودروی آریزو ۶ پرو در جادهای به مقصد کیفیت
اما میتوان گفت به طور کلی در نسخه “پرو” از حجمهای اغراقآمیز تا حد زیادی کاسته شده تا جذابیت ظاهری خودرو با سادگی بیشتری همراه شود. استفاده از این روش به لحاظ اصول طراحی صنعتی مدرن، کاری سنجیده و صحیح به شمار میآید.
مشخصات فنی خودروی آریزو ۶ پرو
موتور (پیشرانه) ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپه
حجم مفید موتور ۱۴۹۸ سی سی
تنفس موتور توربوشارژ
سیستم انتقال نیرو دیفرانسیل جلو محرک
حداکثر قدرت و توان موتور ۱۴۷ اسب بخار در ۵۵۰۰ دور در دقیقه (RPM)
حداکثر گشتاور تولیدی ۲۰۰ نیوتن متر (Nm)در ۱۷۵۰ دور در دقیقه (RPM)
سیستم جعبه دنده ۹ سرعته با تکنولوژی CVT
وزن خالص حدود ۱۳۵۸ کیلوگرم
اندازهها و ابعاد خودرو بر حسب میلیمتر ۴۷۱۰ طول خودرو، ۱۸۲۵ عرض و ۱۴۹۰ ارتفاع
فاصله بین دو محور آریزو ۲۶۷۰ میلیمتر
حجم مفید باک ۴۸ لیتر
استاندارد آلایندگی بینالمللی یورو ۶
امکانات فنی و تجهیزات رفاهی
کیسه هوای ایمنی برای سرنشینان جلویی به علاوه کیسه هوای جانبی و همچنین کیسه هوای پردهای. سیستم صوتی. امکانات بلوتوث دیتا ( Data ). سیستمهای ترمز و پایداری شامل: HAC- ABS – EBD – BA – TCS – ESP – HSA. سنسور پارک جلو و عقب خودرو. سیستم ورود بدون ریموت و کلید.
سیستم استارت دکمهای. کُروز کنترل. دوربین دید عقب. سیستم تشخیص فاصله نقطه کور. دارای گرمکن و سردکن صندلی جلو و عقب. دارای روکش چرمی صندلیها و نیز غربیلک فرمان دیکات. سیستم ترمز پارک برقی به همراه اُتوهُلد. دارای سیستم ترمزهای دیسکی برای چهارچرخ و از نوع خُنک شونده.
صفحه نمایشگر چندمنظوره مرکزی مجهز به رهیاب ماهوارهای. مانیتور دیجیتال پشت آمپر با امکان نمایش اطلاعات متنوع از جمله میزان فشار و دمای باد لاستیکها. سیستم دوربینهای پیرامونی با قابلیت نمایش ۳۶۰ درجه محیطی. تنظیمات برقی برای صندلی راننده.
تهویه مطبوع الکتریکی همراه با دریچه مجزا برای سرنشینان صندلی عقب. دارای آینههای برقی تاشو. نورپردازی داخلی کابین سرنشینان. فرمان برقی همراه با کلیدهای کنترلی. سیستم اتوماتیک چراغهای جلو با قابلیت تنظیم ارتفاع نور و سیستم مشایعت. چراغ روشنایی روز همراه با سانروف برقی دو حالته.
گردآوری، ویرایش و نگارش: کاروک